weszelyorsolya

Kezdetben volt szakmai blog, az Információtudomány és média a 21. század elején és a Távoktatás és e-learning című andragógia MA kurzusokhoz (ELTE) Most egyszerűen az ÉN blogom ...

Twitter

Friss topikok

Creative Commons

Creative Commons Licenc
Weszely Orsolya Weszely Orsolya blogbejegyzései című műve Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! 2.5 Magyarország Licenc alatt van.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://weszelyorsolya.blog.hu/.

Webkettes-e vagy?

2012.02.23. 16:59 weszelyorsolya

Nem vagyok sem technofób sem technofil, sem techno-optimista sem techno-pesszimista, de még technokrata sem. Az előadás alapján végre helyre tudtam magamat tenni és felcímkézni magam:  web1.0-s vagyok.

Nekem a tegnapi nap 22. órájáig (ekkor hallgattam az előadást) ez a szlogen tetszett a leginkább és ez alapján értelmeztem a web1.0 és a 2.0 közötti különbséget: "Az olvasható web írható webbé vált." Az olvasható web korában, ha valaki a saját gondolatait, információit akarta a világhálón megosztani, informatikai ismeretekkel kellett rendelkeznie (pl. HTML), a tartalmakat így a szolgáltatók, portálok adták, ahol volt megfelelő szakember arra, hogy a tartalmakat megjelenítse a világhálón. A web2.0-ban viszont az a helyzet, hogy különösebb informatikai ismeretek nélkül (inkább valamiféle IKT kompetencia szükséges ahhoz, hogy egy teljesen grafikus felületen helyes sorrendben nyomkodjuk a gombokat, átlássuk, hogy mit is kell tennünk ahhoz, hogy a céljainkat megvalósítsuk) írhatjuk, újraírhatjuk a webet, vagyis tartalmakat oszthatunk meg (pl. képeket, videókat, szöveges tartalmakat). Ezt a fajta web2.0-s "definíciót" tegnap estig pusztán technikai szinten értelmeztem és az információs társadalom fogalmával, jelenségével nem is hoztam összefüggésbe, ott van a lehetőség, hogy írjuk a webet, na és?

Az előadás egyik, számomra érdekes gondolata az volt, hogy az emberek nagy többsége még web1.0-s, ezért nem köszöntött be a szép új világ, nevezetesen az információs társadalom. Érdemes lenne körüljárni azt is, hogy mi is az a web2.0. Még decemberben a Wikipediáról összeszedtem nagy vonalakban, hogy mi is az a sokat emlegetett, ám számomra misztikus ködbe burkolózó web2.0. Egy kicsit megkönnyebbülve találtam azt az információt, hogy nincs pontos definíciója. Sokan, sokféleképpen határozzák meg, számomra ezek voltak a legszimpatikusabbak:

Az „olvasható” web mindenki által „írható”, „újraírható” webbé változott: a tartalmat

  • „web 1.0”: Internetszolgáltató adja (pl. portálok)
  • „web 2.0”: Szolgáltató csak keretrendszert adja, a felhasználók töltik fel

A web 2.0 további jellemzői Tim O’Really szerint (akinek a web2.0 elnevezést tulajdonítják, de nem ő használta először):

  • A web mint platform: asztali alkalmazások helyett webes szerkesztőprogramok, pl. GoogleDocs
  • Az adat mint hajtóerő: A felhasználó birtokolja az információt, szerkesztheti, közzéteheti
  • Részvételen alapuló tervezés: A felhasználó részvételével alakulnak ki az oldalak tartalmai
  • Komponensalapú fejlesztés: Csoportmunkában, több szerző együttműködésével alakulnak ki a tartalmak

A Tim O'Really szerinti jellemzőkből is a technikai jellemzőket tudtam értelmezni, persze, egyre szaporodnak az olyan alkalmazások, amelyek online működnek, nem kell például egy favicon szerkesztőt telepítenem, online is elkészíthetem, az asztali PC-k, laptopok szerepét a web mint egy szuperszámítógép veszi át, ott tárolom és szerkesztem az információkat. A szerkesztést végezhetem csoportmunkában is, pl. a GoogleDocsban lehetőségünk van, hogy akár egy időben többen is szerkeszthessük ugyanazt a tartalmat, vagy a Preziben is készíthetünk közösen prezentációt. Azonban azzal, hogy "az adat mint hajtóerő" nem tudtam mit kezdeni, nem tudtam technikai szinten megfogni. Itt kellett volna gyanút fognom, hogy a web2.0 nem pusztán technikai "paradigmaváltás", nem csak a web lett 2.0-s, hanem a gondolkodásomnak is azzá kell válnia.

A tájékozódásom nem merült ki a definíciókban, jellemzőkben, hanem megvizsgáltam a tipikus web2.0-s alkalmazásokat is:

  • Blogok, mikroblogok
  • Közösségi oldalak
  • Kép- és videomegosztó oldalak
  • Wikik
  • Fórumok
  • Online irodai alkalmazások
  • Hírforrások (RSS)
  • Podcastok
  • Online térképek
  • Aukciós oldalak
  • Virtuális világok (pl. Second Life)

Jónéhány típushoz elemeztem azonos szempontok alapján konkrét eszközöket is és 20 alkalmazás jellemzőit (Skype, Windows Live, Join.me, Openmeetings, Fórumok, Google groups, Google docs, Confluence, Dropbox, Prezi.com, Freemind, Freeplane, Concept map, MindJet, Blogmotorok, Flickr.com, Youtube.com, Twitter, Blog Bridge, Facebook). Ez nem volt annyira nehéz, mert a 90%-at ismertem, használtam már nem egyszer.  Ezek után arról is meg voltam győződve, hogy én már csak attól web2.0-s vagyok, hogy ismerem ezeket az eszközöket és technikailag tudom is használni őket, vagy ha nem is tudom éppen most, de pillanatok alatt elsajátítom bármelyiket, hiszen ehhez FELHASZNÁLÓI FELÜLETEK állnak a rendelkezésemre.

Ha ez így van, akkor vajon miért nem használom napi szinten ezeket az eszközöket, én, aki szívesen próbál ki új technikákat, alkalmazásokat, és akit például egy tagxedo.com lázba hoz?

Azért nem használom ezeket az eszközöket, mert nincs bennem belső késztetés, hogy megosszam az információimat, tartalmaimat másokkal. Vajon ennek az irigység lehet az oka? Ha mély önvizsgálatot tartanék, akkor lehet, hogy ez is kiderülne, de ha tágabban értelmezem az irigységet, akkor ez azt is jelentheti, hogy azért nem osztom meg, mert abban a tartalomban nagyon sok munkám van, most adjam oda mindenkinek? Esetleg az a tudás jelenti a piaci előnyt a számomra, az a létfenntartásom eszköze, adjam ki a kezemből? Vagy nem is az enyém igazán, én hoztam létre ugyan, de szerződések tiltják a megoszthatóságot? Azt nem tudom eldönteni, hogy kiben mi munkál ebben a kérdésben, pedig próbáltam utánajárni az ilyen típusú kutatások eredményeinek, de egyelőre nem találtam olyan hasznosítható anyagot, amely általánosabb képet festene arról, hogy miért nem osztjuk meg a tartalmainkat, így saját magamból indultam ki.

Mikor leszek igazán webkettes?

Ha információmegosztóvá válok, a jelenlegi fogyasztóból termelővé.

Az információmegosztóvá válás első lépéseként megvizsgáltam gondolatban, hogy én milyen információkat gyűjtök és hasznosítok. Amelyeket megbízhatónak érzek. Melyek a megbízható információk számomra? Amelyeket olyan emberek írják, akiket azon a területen kompetensnek gondolok, vagy az információ olyan felületen jelent meg, amelyek megbízhatónak érzek - kompetens emberek felügyelik. Mindez igaz a szakdolgozatomhoz gyűjtendő anyagokra, de a jelenlegi kurzussal kapcsolatos határidőkre, követelményekre, de akár egy fogyókúra kipróbálása előtti tájékozódásra vagy egy háztartási-gép megvásárlása előtti információgyűjtésre. Ezek szerint én nem érzem semmiben kompetensnek magam, ezért nem osztom meg a tartalmakat? Úgy gondolom, van amihez értek valamilyen szinten, talán kompetensnek is érzem magam egyes témákban, de nem szeretném, ha az én tartalmaim is a sokat emlegetett téves információk sokaságát növelnék a weben. Ezzel szemben, ha abból indulok ki, ahogyan a Wikipedia is működik, tehát mindenki szerkesztheti, így mindenki felügyelete alatt állnak az ott elhelyezett információk, ami azt is jelenti, hogy a tévedéseket javítják, ha pedig nem javítják, akkor másnak sincs jobb tudása erről (vagy kevés a web2.0-ás egyén még a világhálón vagy nem járt arra a téma szakértője...). Közös a felelősség azokkal, akik szerkesztik és azokkal is, akik csak használják - ha nem tartja helyesnek, miért nem javítja ki? Tehát a tartalommegosztásnál akár meg is bízhatnék a web mint közösség önszabályozásában.

Egy újabb kulcskérdés: az lenne az ok, hogy idegenek számomra azok az emberek, akik profitálhatnak esetleg a tartalmaimból? Idegenekre fordítsak többletenergiát? Ebben is van igazság. Meddig idegenek az emberek a számomra? Amíg meg nem ismerem őket. Vajon ehhez mi szükséges? Személyesen ismerni a Dunbari szociális agy elmélet alapján csak 150-200 embert tudok, bár a Facebook és a hasonló közösségi oldalak hatására ez a szám jelentősen növekedett (elég csak visszajelölnöm, hogy ismerem és többé nem is kell vele foglalkoznom). Akkor a csoporttudat, a "mi" érzés alapján nem lesznek idegenek az emberek? Például nyilvánossá teszem a szakdolgozatomat, mert sorsközösséget vállalok azokkal, akik még éppen most írják? Vagy speciális érdeklődési területek mentén kialakult csoportokban a közös érdeklődés adja meg ezt a "mi" tudatot? Vagy a közös célok? Pléh Csaba egy előadásában (Pléh Csaba: A kapcsolat filozófiája) olvastam egy érdekes közösségekről, a karagarga.net-ről, akik még az esetleges büntetést is vállalják, hogy a saját közösségük tagjai számára tartalmakat osszanak meg. Azt gondolom, hogy itt van a kutya elásva az én esetemben. Ha igazi web2.0-sá akarok válni, akkor a csoporttudatot kell erősítenem magamban, az eddigi individualista nézőponttal szemben. A csoportot értelmezhetem közösségként, hálózatként is, így a csoporttudat erősítése vagyis a közösséghez, hálózathoz tartozás erősítése, illetve a hálózat fennmaradásának az eszköze a kommunikáció. "E kommunikáció nélkül nem tud létrejönni a tagok közötti kooperáció, nem tudnak kialakulni a csoportra jellemző normák és nem tudnak kialakulni a működéshez elengedhetetlenül szükséges bizalmi és elismertségi viszonyok sem." (Pléh Csaba) "... a társas hálózatok fennmaradása vagy felbomlása erősen függ attól, hogy a hálózat tagjai milyen sűrűn kommunikálnak egymással és a csoporton kívüli emberekkel..." (Barabási-Albert László kutatási eredményeiről Pléh Csaba előadásában) Tehát, ha feltöltök egy tartalmat egy közösség számára, akkor erre kapok visszajelzést, más tartalmára én jelzek vissza, kialakul a kommunikáció, ettől a csoport tagjának érzem magam, ami újabb tartalmak megosztására motivál. Adok-kapok, oda-vissza, így az egyénileg befektetett többletenergia nem csak a csoport hatékonyságnövelésével, hanem akár a saját hatékonyságom növelésével is egyensúlyba kerülhet. Ennyire egyszerű lenne?

Ha mindezeket a kérdéseket letisztáztam magamban (ez csak elméleti szint, az attitűdöm még nem változott), akkor előbukkanhat az a kérdés, hogy mennyi információt osszak meg. Megjelentek a weben az oversharerek, akik a Twitteren, Facebookon, fórumokban az életük minden egyes kis részletét is megosztják. Ez egy újabb csapda, hiszen senki sem szeretne egyrészt védtelenné válni azzal, ha túl sok információt oszt meg magáról, másrészt az ismerősei agyára menni ezzel. De mi van akkor, ha sikerül megtalálni az egyensúlyt, ha nem oversharer módon osztom meg a tartalmaimat, információmat és mégsem érdekel senkit? Az előadásban volt a Tanár úrnak egy jó hasonlata: a Twitter csiripelés olyan mint egy erdőben a madarak csiripelése, ha kirándulok, akkor hallgatom, ha hazamegyek  a négy fal közé, akkor nem. Ha én madár vagyok és csiripelek, akkor azt a saját kedvemből teszem vagy a kirándulók szórakoztatására. Letöri-e az információmegosztási hajlandóságomat az a tény, hogy nem tudom, mennyien és ki kíváncsiak rá? De ezzel kapcsolatban áll az a tény is, hogy a webnek csak 1/4-e bejárható a különböző linkek segítségével. Eljutnak-e mások az én tartalmamig? (Ahhoz, hogy link segítségével eljussanak az én tartalmamig, ahhoz másvalakinek hivatkoznia kell rá link segítségével, ha jól értem ezt a fajta bejárhatóságot.)

Szövegalapúság vs. Ustream?

A másik érdekes kérdés számomra az volt, hogy vajon miért részesítem előnyben a szövegalapúságot? Tegnap végigültem-hallgattam-néztem Nyíri Kristóf előadásáról a Mindentudás Egyetemén készült felvételt, úgy, hogy nem tudtam, hogy vajon amit mondani fog, az releváns-e ahhoz a témához, amihez információkat keresek.

Ezeket jegyzeteltem közben:

  • Nem tudom az egyes témákhoz pörgetni az előadást, mivel nincsenek előre meghatározott témák és nem tudom, melyik mikor kezdődik. Hallgassam-nézzem végig ahhoz, hogy eldöntsem, lesz-e engem konkrétan érdeklő információ?
  • Nem látom magam előtt az előadás struktúráját, nehezíti a hallott információk rendszerezését.
  • Lassabban beszél az előadó mint ahogyan olvasok, lassabb az információáramlás, ez türelmetlenné tesz.
  • Előadás közben elkezdtem más irodalmakat is keresgélni, multitask üzemmódba álltam át.
  • Ha vissza akarnám keresni, hogy hol beszélt D'Alembert-ről, nagyon nehéz dolgom lenne, szinte megbecsülni sem tudom, hogy az előadás melyik részében volt szó róla, tehát az információ visszakereshetősége nincs biztosítva.
  • Ami pozitívum, hogy az előadó nonverbális kommunikációjából plusz információkat nyertem, illetve, hogy egy előadásról készült videót sokkal könnyebb és gyorsabb megosztani az interneten mint abból szöveget készíteni.

Ezek után kattintottam az előadás írott változatára, gyorsan átfutottam, beazonosítottam az egyes részeket és eldöntöttem, hogy érdekes és izgalmas is a téma, de most csak érintőlegesen kapcsolódnak az információk.

Leszek én webkettes valaha? Behozom a kulturális késésemet?

A konnektivista kurzus során erőteljesen meg kell osztanunk a tartalmainkat a többiekkel, kapunk reflexiókat is rájuk a többiektől. Meglátjuk, hogy megwebkettesedem-e annyira, hogy a kurzus lezárása után is folytatom a megosztást. A folytatás csupán csak azért lenne fontos, hogy még egy katonája legyen az információs társadalomnak, vagy a saját versenyképességem megőrzése érdekében is ez lenne a célravezető?

12 komment

Címkék: web2.0 információs társadalom

A bejegyzés trackback címe:

https://weszelyorsolya.blog.hu/api/trackback/id/tr574176107

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Melinda Orovecz (törölt) 2012.02.23. 19:03:42

Ügyes bejegyzés!
Érdekes ez a webkettőnek lenni-nem lenni okfejtésed. Olvasva az írásod, és ismerve téged, elgondolkodtam, hogy lehetséges, hogy fokozatai vannak a web 2.0-vá válásnak?
A te IKT készségeid messze meghaladják az enyémet, de én többet tudok Bélánál (csak találomra írtam egy nevet).
Ha Béla abszolút web 1.0, te hozzá képest 2.0 vagy, és én hol állok? Valamiféle határmezsgyén- már majdnem ott vagyok? Némely programot/eszközt használom, másokról még csak nem is hallottam...
Nyilván az a két web között jól érződik a különbség, de a felhasználók esetében is ennyire könnyű szétválasztani a "hovatartozást"? Kire mondhatjuk, hogy na, ő bizony webkettes"? Neki milyen tudása, ismeretei vannak?

(Még egy mondat: külön köszönet a tagxedo.com-ért, nagyon megkedveltem az elmúlt pár hétben...)

Kálmán Teréz 2012.02.23. 20:08:42

A rendkívül logikus okfejtésed jól vezette a gondolataimat. Amit kiemelnék: Megosztás - irigység - felelősség - félelem. Nem osztok meg, mert félek, hogy nem jó, amit tudok, nem osztok meg, mert irigy vagyok, nem osztok meg, mert felelősséggel jár. Ezt így élem meg sokszor én is! Arra jutottam, hogy amellett, hogy az információk feldolgozása során szükséges a kritikai szemlélet, valahol bizalomnak is kell lennie. De kiben bízom meg? Szó esett az órán andragógus facebook csoport megalapításának időszerűségéről. Aki ott posztolna, abban megbíznék? Elfogadnám? Talán nehezen... (Mondanám, hogy nem is ismerem… pedig ha lenne linkedin profilja, szakmaiságáról is szerezhetnék információt…) Egy még több személy által fejlesztett felület (wikik) információinak felhasználása még több kritikát igényel, és ezzel együtt még több bizalmat. Az azonban köztudott, hogy a magyar emberek egymásban közepesen, a legtöbb intézményben (és a világhálót is tekinthetjük egyfajta intézménynek) alig bíznak meg (éves TÁRKI kutatások). Kritika, racionalitás, bizalom - hogyan kell web 2.0-nak lenni? Behozható-e a bizalom kérdése vagy sem?

weszelyorsolya 2012.02.23. 20:10:04

Örülök, hogy a tagxedo tetszik:-) Szerintem ezt akár vehetjük információmegosztásnak is, lehet, hogy mégis csak webkettes vagyok?:-)

weszelyorsolya 2012.02.23. 20:26:29

@Kálmán Teréz: Nagyon jól összefoglaltad röviden, amiről nekem elég terjengősre sikerült az írásom. Valóban próbáltam logikusan végiggondolni és egy kicsit elvonatkoztatni az érzelmektől, de nagyon jól rátapintottál ezekre is. Annak is örülök, hogy nem vagyok egyedül ezekkel a dilemmákkal és az írásod alapján abban sem, hogy nem tudok legyinteni rá, kell ez nekem egyáltalán?

Szerintem mindhárom kell a web2-es léthez, de a "normál" élethez is ugyanúgy.

Kálmán Teréz 2012.02.23. 20:40:18

Szövegalapúság vs. ustream? Az észrevételeim ugyanezek, mint az itt felsorolt benyomások. Este a 6-os villamoson az jutott eszembe, hogy bár az előadás keretében a szövegalapúság számos kritikát kapott (és van eset, melyben egy telefon tényleg egyszerűbb), most hazamegyek, és követelményként mégis csak blogot ÍROK, és kommenteket ÍROK, és SZÖVEGET fogalmazok. Persze a félévben egyszer majd élőben is közvetítem a gondolataimat, de addig sok tízezer karaktert "kell" LEÍRNOM még... (Aminek én amúgy örülök:))

RRTundi 2012.02.24. 04:40:15

Örülök - vagy inkább nem is kellene annyira örülnöm -, hogy más más gondolatokkal vélekedik az információ megosztásról. Az mindenesetre megnyugtató, hogy a tudásomban nem csak én nem bízok, bár ennek nem így kéne lennie. Fura, hogy Te az irígységről beszélsz, én pedig inkább a biztonság szemszögéből közelítettem meg a dolgot. Bár ezek biztos a személyes élményekből adódnak. Lényegében pedig ugyanarról van szó. Ezért nem használható ki megfelelően az internetes oktatás sem, mert sokan élnek vissza például a feltöltött tananyaggal. És miért is juttassam előnyhöz a versenytársaimat? Hiszen ők sem teszik ezt meg velem. A Ustreamhez annyit fűznék még hozzá, hogy engem például kifejezetten zavart, hogy nem láttam annak a reakcióit, aki beszélt hozzám. És roppant nehezemre esett a a hangminőség miatt arra koncentrálni, ami elhangzik. Ennél sokkal személytelenebb a szöveg alapú információ, mégis valahogy sokkal jobban vonzódom hozzá. Azt hiszem ene túl is. Egyenlőre!

weszelyorsolya 2012.02.24. 07:05:28

@RRTundi: Az irigységről inkább kiterjesztett értelemben írtam, arról, amit Te is írtál az egyik kommentedben a Facebookon: "Szóval miért osszam meg, ha abból keresem a kenyerem?" - dilemmáról.

Engem inkább az szokott zavarni, hogy ha én beszélek és nem látom a másik arcát, nem tudom leolvasni a reakciókat. De valóban, a fordított helyzet is zavaró lehet.

H2SO4 2012.02.24. 16:33:16

Szerintem eldőlt. :-) Aki ilyeneken morfondírozik és itt, az már webkettes. Szerintem a webkettességhez nem is kell net, meg IKT. Száz éve is voltak webegyes és webkettes emberek. És még ma is vannak webnullások, ahogy egymást szoktuk froclizni :-)

XeniaSzayka (törölt) 2012.02.26. 08:58:05

Kedves Orsi, nagyon tetszik a blogbejegyzésed és látni, hogy egy e-learninges tananyagfejlesztő „tollábólˮ érkeztek a gondolatok és okfejtések. Kérdezed, hogy vajon miért részesíted előnyben a szövegalapú információk feldolgozását? Úgy vélem, talán azért is, mert többször átolvashatod az anyagot pontosan attól a bekezdéstől, ahonnan igényled, míg az élő előadásnál nincs erre lehetőségünk. Az előre feltöltött videóanyagok esetében is időigényesebb visszakeresni a kívánt anyagrészt, de mégis azt vallom, hogy egy ustream-re feltöltött digitalizált előadásban, ahol a hananyaghoz mozgó kép is társul, olyan pozitívumok lelhetők fel, ami a szövegalapú anyagban nem találhatóak meg, pl. hanglejtési, mimikai és gesztikulációs tartalmak, melyek sokkal pontosabbá teszik a mondandó értelmezését, tartalmi jelentését, stb., bár a Second Life ezeket a hiányosságokat is igyekszik ügyesen kiaknázni, mely egy tökéletes távoktatási szintér a felnőttoktatásban. Meggyőződésem, hogy a papíralapú értelmezések előnybe részesítésének oka a szocializációs folyamatokban keresendők.

weszelyorsolya 2012.02.26. 09:14:50

Kedves Xeni, az SL-ben nem igazán látom, hogy hogyan jelenik meg a mimika és a gesztikuláció. Valamilyen szinten igaz ez, pl. mond valaki jó hírt és én örömömben elkezdek táncolni:-) De ezek túlzó gesztusok és meg kell tanulni az értelmezésüket, mint ahogyan megtanultuk a valóságos helyzetekben a személyek nonverbális jelzéseit értelmezni. Ettől függetlenül nagy izgalommal várom az SL órákat.

Különbséget tennék azonban a szövegalapúság és a papíralapúság között. Például papír alapon nem tudok kulcsszavas keresést végrehajtani, míg egy elektronikus szövegben nagy valószínűséggel igen.

Tarné Éder Marianna 2012.02.26. 17:48:03

Kedves Orsolya! Abszolút látszik, hogy technikailag, fogalmilag is képben vagy. Még nem olvastam el, hogy mit mondtak az előttem szólók, de nekem nagyon hasznos volt a blogod. Sok technikai információ volt benne, szerteágazó volt a linkek miatt, amellett összeszedett is. Amiért nem vagy web2-es, talán azért nem vagyok én sem. Bár én egy kicsit inkább az vagyok, mert a diákokkal tartalmat megosztani nem olyan félelmetes, mint egy blogban. Feléjük is törekedni kell a magas színvonalra (sőt feléjük leginkább!), de annál a generációnál, akiket én tanítok még másképp. A hivatásomban meg egyébként is képzettebbnek érzem magam, mint az információtudományban. Azt találtam ki, hogy lehet majd arról is írok blogot önbizalom növelőként.:-))
Még egy gondolat: Nem a megosztott információ mennyiségétől web2-es, szerintem, valaki. Tehát, ha egy barátságos ismert, esetleg zárt közegben "osztunk meg", már akkor is közel állunk ahhoz, hogy az internet web2-es lehetőségeit kihasználjuk.

weszelyorsolya 2012.02.28. 11:46:12

@Tarné Éder Marianna: Kedves Marianna, köszönöm, hogy reagáltál a bejegyzésemre. Szerintem sem a megosztott információ mennyiségétől függ, ha ez így lenne, akkor könnyen teljesíteném a Twitter-penzumot:-) Ha mi magunk nem tartjuk értékesnek az információt, akkor nem is fogjuk megosztani. "Én ugyan rossznak meg feleslegesnek tartom, de majd eldönti, aki hozzájut." - az egyik bejegyzésben olvastam arról, hogy saját magunk vagyunk az első szűrő, de ha ezt továbbgondolom, akkor azt is el tudom képzelni, hogy azon a rostán egyáltalán nincsenek is lyukak. Emberfüggő.
Amit írsz a zárt csoportról, azzal én is maximálisan egyetértek. Ha létrejön a csoporttudat, akkor a megosztás is megindulhat. Egy zárt közösség szerintem ki is veti magából egy idő után a potyautasokat.
süti beállítások módosítása